Waar ga je naar toe als je een nieuw brilmontuur zoekt? Naar een grote winkelketen of een zelfstandige opticien. Kies je voor kwaliteit en service, of is de prijs belangrijker! Voor brilkopers is het soms een dilemma. Dat geldt zeker niet voor Cok Holverda van Optiek Ruinen. Al 12 ½ jaar is hij gevestigd aan de Oosterstraat 2.

Na zovele jaren ervaring weet Holverda ook precies hoe het werkt in deze wereld. ‘Je kan je afvragen wat is kwaliteit. De grote ketens vechten elkaar de tent uit om de prijs. Ze kopen grote partijen in bij fabrieken in Aziatische landen. Waar het met arbeidsomstandigheden van de werknemers, soms kinderen niet zo nauw genomen wordt. Holverda weigert daar aan mee te werken. ‘Wij kopen in bij kleinschalige fabrieken in Europa, waar het allemaal goed geregeld met de omstandigheden van de werknemers. Het hele productieproces is daar ook anders. Kwalitatief ook veel beter. Voor ons geen eenheidsworst’.

Zo verkoopt Opticien Ruinen monturen van o.a.: ‘ Roderstock, Vaude en Vonbogen. Dit soort monturen wordt ook niet grote aantallen gefabriceerd. ‘Wij zijn een zelfstandig opticien, en kopen van elk montuur maar een stuks. De kans dat in je het dorp iemand tegenkomt met het zelfde montuur is dus klein. Door de kleinschaligheid kunnen we ook beter inspelen op de mode, ontwikkelingen en veranderingen’. Het digitale tijdperk bijvoorbeeld.

Voor Holverda is een stukje klantenbinding eveneens belangrijk. ‘Het betekend dat je ze moet weten te boeien met vakbekwaamheid. Verder is het een mix van kwaliteit en prijs’. Grote verschillen zijn er ook tussen de brilkopers uit de stad en het platteland. ‘Mensen uit de Randstad bijvoorbeeld vinden een merkbril vaak belangrijker dan iemand hier uit het dorp. Mooi voorbeeld is de dame uit Ruinen die in Amsterdam op straat werd aangesproken over haar speciale brilmontuur. De vraag was waar ze die had gekocht. Gewoon bij ons in het dorp was het antwoord. Bijzonder, dergelijke speciale monturen verkopen ze helemaal niet bij ons kreeg ze als antwoord terug’. Holwerda heeft dergelijke verhalen vaker gehoord, en kan er om lachen. ‘Ze betalen daar zonder blikken of blozen honderden euro’s voor een merk bril. Daar kun je hier in de omgeving niet mee aan komen. Maar er is ook een middenweg’. Een bril met aan de zijkant het merk Roderstock er op wordt door de opticien getoond. ‘Ik had laatst iemand in de winkel iemand, die deze prachtig vond. Alleen dat merkje op de bril vond de klant iets minder. ‘Leuke bril, maar Ik ga geen reclame maken voor dat merk’ kreeg Holverda als uitleg mee. Daar kan hij zich wel in vinden. ‘Het is een mix van kwaliteit en prijs. Je kunt immers niet iedereen een Rolls Royce aanpraten’.