Het is wellicht niemand ontgaan dat er begonnen is met de aanleg van het fietspad tussen Echten en Ruinen. Om een ieder in de gelegenheid te stellen een idee te krijgen wat de plannen zijn en om ideeën aan te dragen is er op het voormalige Staatsbosbeheer locatie een infoavond gehouden.

Deze avond was een succes, hij werd druk bezocht en over het algemeen waren de geluiden positief. Ook zijn er ideeën aangedragen welke meegenomen zullen worden in de komende overleg ronden. Echter voordat e.e.a. volledig toegankelijk is zal er nog wel e.e.a. moeten gebeuren.

Allereerst is nog niet alle grond welke er voor benodigd is verworven. Dus daar zullen nog onderhandelingen plaats moeten vinden. Tot aan globaal de bosrand is het tracé nu uitgegraven.
Op dit deel kunnen de nutsbedrijven dan ook starten. Tevens wordt er dan van de gelegenheid gebruik gemaakt om verouderde leidingen te vernieuwen. Hiervoor is ongeveer 5 weken ingepland.
Daarna zal dan dit deel van beton worden voorzien. Dit zal zoals nu gepland is week 46 moeten gebeuren. Dat de vernieuwing breder getrokken wordt dan alleen het fietspad was ook reeds bekend.
Vanuit de gemeente is gesteld dat er een fietspad moet komen maar dat er wel een plus waarde aan toegekend moet worden. Dus stel maar even een fietspad die het omfietsen waard is. Maar ook om de staatsbos Ruinen te promoten. Daarom zijn er dan nu ook verschillende initiatieven ontplooid.
Waaronder:
Voorbereidingen zijn getroffen voor luchtwachttoren. Doel, toegankelijk voor publiek.
Er zijn plannen voor recreatiepark van Harte.
Op de voormalige van Staatsbosbeheer locatie komt een restaurant.
Het weggedeelte voor auto’s zal veranderen om de snelheid er uit te krijgen en om de oversteek van fietser veiliger te maken.
Er zal een nieuwe ATB route aangelegd worden met een hoger attractie waarde.
Ook is er vanuit omwonenden en gesteund door dorpsbelangen nog weer eens de zorg uitgesproken over het aansluitpunt van het fietspad naar de Ruiterweg / Fluitenbergseweg. Daar wordt een onveilig punt voorzien.
Inmiddels is dit punt herzien en zijn de contouren duidelijk zichtbaar. Of dit de ideale oplossing is valt te bezien maar daarover zal er vast nog e.e.a. aan overleg volgen.
Kortom er liggen nogal wat plannen welke de komende jaren uitgerold kunnen worden.
De globale planning ziet er dan ook als volgt uit:
Fietspad tracé 1 (globaal tot de bosrand) 2018 / tracé 2 (tot rotonde) tweede kwartaal 2019.
ATB route eerste kwartaal 2019.
Subsidie beleefgedeelte 2018 / realisatie medio 2019.
Sofa’s (mozaïek banken) tweede kwartaal 2019.
Restaurant april 2019 open. vergunningen zijn binnen.
Luchtwachttoren. plan 2018, financiën 2019, uitvoering 2020.
Kortom de werkgroep zit niet stil.
Opzet: Koos Stukje